– Vi värdesätter anpassningsförmåga och innovation som dagligen gynnar våra kunder, säger Jan Kleven, VD på Elotec. Han fortsätter:
– Elotec levererar teknik som sparar liv och värdesaker och det är därför viktigt att vara tillförlitliga och effektiva med våra leveranser. Våra rökdetektorer ser ofta likadana ut, men de har olika kvaliteter och det är enkelt att välja fel manuellt. Ett plockfel kan potentiellt få dödliga konsekvenser.
För att eliminera mänskliga fel och öka effektiviteten och kvaliteten blev Elotec pionjärer i att investera i en AutoStore-lösning. Något som markerar födelsen av en ny era för lager över hela världen.

Hade två år på sig att få det att fungera
Som det första lagret i världen med AutoStore var det utmanande att hitta den mest effektiva användningen. Särskilt operatörerna var inledningsvis skeptiska.
– Vi gav oss en tvåårsgräns för att få det att fungera. Jag lovade de anställda att jag skulle köra en bulldozer rakt in i AutoStore-systemet om vi fortfarande missade den manuella driften efter denna tidsram, säger Kleven.
Lyckligtvis behövde Kleven inte låna en bulldozer och Elotec har haft kontinuerlig tillväxt sedan 2005.
”Det bästa med AutoStore är att vi vet att jobbet görs ordentligt. Vi har ständigt en uppdaterad inventeringslista, där både våra kunder och vi sparar tid”.
– Jan Kleven

Expanderande affärer och lageruppgradering
I början av 90-talet blev Elotec marknadsledande inom brandlarm för de tuffa förhållandena inom jordbruket. Under de följande decennierna utvecklade Elotec denna teknik vidare för att hålla nya industrier säkra, som t.ex. hälso- och fängelsebranschen.

Efter hela sexton år i bruk fungerar AutoStore-systemet fortfarande bra. För att hantera en ökning av kunder och lager, uppgraderade Element Logic, under 2019, Elotecs AutoStore till de senaste hårdvaru- och mjukvarulösningarna. Uppgraderingen omfattade nya operatörsportar, ny mjukvara och uppgradering av robotarna. AutoStore-rutnätet och backarna är emellertid desamma som installerades 2005.
– Eftersom vi hade det äldsta AutoStore-lagret världen var lösningen efter en tid inte längre optimal. Lyckligtvis var Element Logic till god hjälp och guidade oss genom vår stora uppgradering under 2019, säger Roger Furnes, logistikchef på Elotec.
Få problem och hög kundnöjdhet
Eftersom Elotec är rutinerade och trygga med sin AutoStore-lösning går det ofta flera år mellan behoven av att kontakta Element Logic supporten.
– Vi har väldigt få problem med vårt AutoStore-system och har knappt haft någon downtime alls sedan vi slog på robotarna 2005, säger Furnes.
Element Logic håller fortfarande en dialog med Elotec för att säkerställa smidig drift och hitta områden som kan förbättras.
– Vi följer upp resultatrapporter en gång i månaden och servar systemet minst två gånger per år – beroende på körtid, säger Arnold H Nielsen, Key Account Manager på Element Logic Norge och fortsätter:
– Vi vill hålla lösningen optimerad för kunden. Huvudmålet är att vår lösning alltid ska ge värde.
Elotecs många kunder är mycket nöjda med den service de upplever.
– I vår årliga undersökning får vi alltid höga betyg när det kommer till leveranser. Vi levererar snabbare och med mer precision till våra kunder än vad våra konkurrenter gör, förklarar Furnes.
Genom att ha rykte om att leverera hög kvalitet snabbt, känner sig installationsteamet på Elotec mer självsäkert – vilket ger Elotec en ytterligare konkurrensfördel.

Fakta och siffror
– 164 m2 förvaringsutrymme
– 5 AutoStore-robotar
– 5 966 förvaringsfack
– 3 transportörportar