Robotic Piece Picking Solution

Återförsäljare tar hjälp av robotar för att överleva efter Corona

Vi på Element Logic rapporterar en ökad efterfrågan på robotlagerlösningar efter utbrottet av pandemin. Under krisen används tiden för att strategiskt planera för framtiden. Och framtiden är robotar.

– Den rådande situationen i världen är en ögonöppnare för många företag som helt enkelt inte var beredda på en pandemi och de betydande störningar som den fört med sig, säger Thomas Karlsson, VD på Element Logic i Sverige.

I tider där många detaljhandlare har det svårt när fysiska butiker stänger eller tappar besökare, ser företagsledare över vad de kunde ha gjort annorlunda – och vad deras nästa drag ska vara.

Fler eftersträvar flexibilitet
Element Logic upplever nu en tillströmning av förfrågningar från företag som överväger robotlösningar eller skalar upp sina nuvarande automatiska lager.

– Nu har planering inför framtiden blivit en allt viktigare fråga för många – med fokus på att fortsätta vara stabila även i osäkra perioder. Och med robotlager är det mycket lättare att skala både upp och ner. Verksamheten blir helt enkelt mer flexibel, fortsätter Karlsson.

Den fysiska försäljningen har minskat efter utbrottet av pandemin, men onlineförsäljningen växer starkt.

XXL utökar sitt robotsystem
Element Logics kund, XXL som är återförsäljare av sportutrustning, utökar nu sitt robotsystem för att kunna hantera 150 000 backar och för styra frakten genom ett centralt nav.

– Robotplockning är 3–5 gånger effektivare än manuella lösningar. Totalförsäljningen har minskat, men onlineförsäljningen växer och kompenserar delvis den fysiska nedgången. För oss har det varit viktigt att ha ett flexibelt och modernt lager. Det gjorde oss mindre beroende av människor på plats när karantäner och regler för social distansering tillämpades, säger Geir Nielsen, Nordic Warehouse Manager på XXL.

Robotarna gör det lättare för detaljhandlare som XXL att snabbt skicka rätt order till tomma butiksöar och otåliga onlineshoppare.

– Det hjälper oss också att skala upp, utan driftsstopp, när vi växer. Vi har expanderat sju eller åtta gånger sedan vi först installerade robotarna, men inte en gång var vi tvungna att stänga av verksamheten. Vårt lager är alltid i drift, nära 100% av tiden, fortsätter Nielsen.

För Element Logics kunder är förutsättningarna väldigt olika, där vissa har en rejält ökad försäljning på grund av att deras produkter är mer efterfrågade under pandemin, medan andra upplever en dramatisk minskad försäljning.

– Corona-situationen har skyndat på processer som annars skulle tagit mycket längre tid. Det har fått många att planera för framtiden och där har robotlager som vårt Autostore en särskilt viktig plats. Det är oerhört spännande att vara med och leverera företagens framtida lagerlösning, avslutar Thomas Karlsson.

Bild på Thomas Karlsson, MD Element logic Sverige. 

Join our newsletter

Keep up to date, get insights and product updates straight to your inbox.

Sign up

Vill du veta vad Element Logic kan göra för dig?

Kontakta oss