Autostore

AutoStore-projekt tillsammans med Element Logic – från start till mål

När du investerar i automatisering finns det en del saker du behöver tänka på. Här är en inblick i hur vår process som AutoStore-specialister ser ut.

– Med ett brett spektrum av expertis, en användarvänlig programvara och mer än 35 års erfarenhet av intralogistik kommer Element Logic att hitta den optimala lösningen för dig och din framtida tillväxt, förklarar Niklas Poulsen, försäljningschef på Element Logic.

2020 valde elektronikgrossisten CBK AutoStore från Element Logic för att optimera sitt lager. Se hela processen från start till mål i den här videon:

Etablering av partnerskapet

Det första steget mot automatisering är att komma i kontakt med specialisterna i Element Logics säljteam. Med sin omfattande kunskap och erfarenhet av att implementera lagerautomation och AutoStore-system i lager guidar de genom ROI-beräkningar och återbetalningsanalyser för att hitta en anpassad lösning för dina nuvarande och framtida behov.

Teamet beräknar alla aspekter av din verksamhet. Vissa beräkningar är enkla, till exempel hur många anställda du behöver för att driva lagret. Men vi beräknar också hur mycket du kommer att spara på att minska mänskliga fel när det gäller att välja varor – samt hur mycket kundnöjdheten kommer att öka när de får snabbare och säkrare leveranser.

– Slutligen uppskattar vi din budget och tidsram, säger Poulsen.

AutoStore-system i lager
SKRÄDDARSYDD LÖSNING: Lösningen är aldrig densamma och varje kund har sina egna behov.

Designa ett skräddarsytt lager för dina specifika behov

Efter att ha kartlagt dina behov och preferenser arbetar vårt team av systemdesigners nära säljteamet och projektledaren. Och med hjälp av deras erfarenhet och kreativitet utformas en skräddarsydd lösning för ditt lager. Ingen lösning är någonsin densamma.

– Vi spenderar mycket tid på att analysera och beräkna siffror för att förstå dina behov, förklarar Lasse Vik, Product Manager på AutoStore. Vik designar system för alla typer av kunder, oavsett storlek, form och utmaningar.

Lasse Vik, Product Manager på AutoStore.

När du väl har undertecknat ett kontrakt med oss, tilldelar vi dig en projektledare som kommer att fungera som samordnare i alla faser och som bryggan mellan dig och teamet som utformar och bygger lösningen. På detta sätt har du en central kontaktpunkt – vilket gör det lättare för dig att hålla reda på vad som händer.

– Det är viktigt att ha en öppen och ärlig dialog om alla detaljer med kunden. På det sättet känner båda parter sig säkra och trygga i processen, förklarar Nils Grille, projektledare på Element Logic.

Projektledaren Nils Grille samordnar och kvalitetskontrollerar hela processen – vilket säkerställer en smidig och exakt process för din automation.
FRAMGÅNGSFAKTOR: Projektledaren Nils Grille samordnar och kvalitetskontrollerar hela processen – vilket säkerställer en smidig och exakt process för din automation.

För att se till att vi får bästa möjliga lösning, gör designteamet flera 3D-modeller och kör simuleringar. Dessa simuleringar ger dig en uppfattning om vad du kan förvänta dig av slutresultatet sett till kapacitet och effektivitet.

– När vi har skapat ett planutkast baserat på dina behov och ditt tillgängliga utrymme presenterar vi detta för dig, och tillsammans kommer vi överens om hur vi utför installationen, säger Grille.

Dator skärmar
FÖR ALLA LAGER: Varje byggnad har sina fördelar och nackdelar, och specialisterna från Element Logic arbetar hårt för att hitta den perfekta lösningen för just ditt tillgängliga utrymme.

Leverans och konstruktion

Du kan jämföra AutoStore med ett avancerat Lego-kit, där din projektledare leder koordineringen av resurser och leveranser för att säkerställa en smidig byggfas.

– Som din projektledare ser jag till att alla leveranser anländer vid rätt tidpunkt. Efter mer än 35 år i drift har Element Logic inte haft några betydande förseningar med att leverera ett projekt. Våra kunder värdesätter denna ansvarsskyldighet i en tid av konstant förändring, förklarar Grille.

Nils Grille

När materialet har anlänt arbetar byggnadsarbetet med den tidskrävande uppgiften att mäta upp griden och installera de första aluminiumpelarna. Varje steg i konstruktionen hanteras noggrant och korrekt för att undvika misstag som kan påverka de senare stadierna av konstruktionen.

Mäter med tumstock
DETALJORIENTERAD: En liten avvikelse i fundamentet kan äventyra slutresultatet.

– När grunden är klar byggs resten av griden snabbt i rad efter rad av våra erfarna byggteam, förklarar Grille.

AutoStore-lösningen är specialbyggd för att passa ditt utrymme, behov och önskemål. Den anpassade lösningen inkluderar inte bara själva griden utan även service-mezzaninen, portar och allt annat som ingår i din unika lösning. Vårt mål är att utnyttja ditt utrymme på det mest effektiva och platsbesparande sättet.

För kunder som behöver en total lagerlösning har vi kompetensen att stödja med olika slags system och teknik utöver AutoStore.

Det slutgiltiga steget i byggprocessen är att placera robotarna i griden.

fundamentet är på plats sätts griden ihop som ett avancerat Lego-kit.
AVANCERAT LAGERLEGO: När fundamentet är på plats sätts griden ihop som ett avancerat Lego-kit.

Testkapacitet och effektivitet

När robotarna är överst i griden utför uppdragsteamet omfattande testning och simuleringar av scenarier. På så sätt kan du vara säker på att AutoStore-systemets kapacitet matchar de uppskattade siffrorna från försäljningsprocessen innan du går live.

För att maximera effektiviteten och minska driftskostnaderna får du tillgång till vår programvara, eManager. Denna programvara implementerar lagerutförande, hantering och styrsystem i ett optimerat, användarvänligt gränssnitt.

– Jag testar systemet med kunden och guidar dem fram till produktionen. Därutöver förbereder jag också servrar inför installation, för att se till att vår programvara eManager är kompatibel med kundernas befintliga system, förklarar Theresa Marin Tantillo, Solutions Architect på Element Logic.

Dator i robotlager
ANVÄNDARVÄNLIGT: Vår programvara, eManager, är lätt att använda och du kan, efter träning med Element Academy, navigera lätt i programmet.

eManager levereras med inbyggd operatörshjälp för att slutföra AutoStore-uppgifter samt med en operativ instrumentpanel och en serviceportal. eManager används också för att lokalisera och kontrollera produkter och lager. Den kan också integreras med ERP / WMS och en mängd lagerhanteringssystem.

– Jag skulle säga att vi är världsmästare i att integrera AutoStore. eManager är hjärnan i AutoStore som gör det effektivt och möjligt för alla komponenter att kommunicera med varandra för ett optimerat arbetsflöde, säger Tantillo.

Theresa Marin Tantilio

Läs mer om eManager här

Bli superanvändare

När vi tränar dig i ditt nya system rekommenderar vi att några utvalda i ditt lager blir så kallade superanvändare.

– För att göra dig förtrogen med systemet bjuder vi in dig till superanvändar-utbildning med praktiska och teoretiska uppgifter. Fokus ligger på drift, säkerhet och lösning av olika problem som kan uppstå, säger Børre Skogvold, Training Team på Element Logic.

Utbildningen varar i ett par dagar, och du uppmuntras tillsammans med dina kollegor, att arbeta med tekniska- och programvaruproblem, medan vi är närvarande.

Element Logic
SUPERANVÄNDARE: Motiverade och entusiastiska superanvändare är ofta nyckeln till framgång för våra kunder.

Support och kundvård efter installationen

När lösningen är redo att tas i bruk är supportenheten för Element Logic redo att hjälpa dig i din dagliga verksamhet och samarbeta med dig för att få ut det mesta av ditt automatiska lager.

– I supporten hjälper vi våra kunder med eventuella problem som de kan möta med sin lösning, förklarar Wenche Schellhorn, supportkonsult på Element Logic.

Efter att ha slutfört superanvändar-utbildningen kan du och vår supportavdelning förstå varandra eftersom ni nu pratar samma tekniska språk och kan undersöka problem tillsammans.

Element Logics supportteam är alltid redo att hjälpa dig med ad hoc-uppgifter, men de arbetar också kontinuerligt för att optimera din verksamhet och för att undersöka var och hur de kan hjälpa dig att växa.

SERVICEINRIKTAD SUPPORT
SERVICEINRIKTAD SUPPORT: Det är normalt att ha mer frekvent kontakt med supporten under den inledande driften. Vårt team hjälper dig gärna under de första månaderna – och om du behöver, även under de kommande åren.

– Under byggfasen deltar är vi med i loopen eftersom vi känner till kundens AutoStore-lösning väl och kanske behöver vår hjälp när de börjar använda den, förklarar Arnold Nielsen, Key Account Manager på Element Logic.

Som kund kan du få en SLA-rapport varje månad med detaljerad status på din AutoStore-lösning, inklusive driftstopp och slutförda uppgifter.

Sömlös övergång till automatisering

Efter årtionden av erfarenhet av AutoStore och intralogistik är vi experter på att överföra våra kunder från manuella till automatiska lager. Vår framgångsfaktor är det agility- och lösningsinriktade serviceteam som omger varje kund. Du kan vara säker på att din lösning är skräddarsydd specifikt efter dina behov.

Genom våra Account managers, projektledare, designers, konstruktörer, driftsättningsteam, systemarkitekter, superanvändarutbildare och experterna i supportavdelningen blir din övergång till ett automatiskt lager smidig och bekväm. Samtidigt som du kan ägna dig åt att förbereda ditt företag för framtida tillväxt.

Tidsramen från de första mötena till ett operativt lager varierar kraftigt. Det beror på beslutsprocessen och dina behov.

– En standardprocess varar vanligtvis i cirka tre månader från beställning till leverans och sen ytterligare några månader av konstruktion, säger Element Logics försäljningschef Niklas Poulsen.

Join our newsletter

Keep up to date, get insights and product updates straight to your inbox.

Sign up

Lär dig mer

Är du intresserad av att ta reda på mer om AutoStore för ditt lager?

Kontakta oss idag