autostore

Boozt boostar sin logistik med AutoStore

Den svenska modegiganten Boozt kommer att boosta sin internlogistik med AutoStore.

Boozt Fashion AB har tecknat ett kontrakt med Element Logic AB för leverans av ASRS-systemet AutoStore till deras nya centrallager i Ängelholm.

 

Ledande inom e-handel med framtidens lager

Sedan starten 2009 har Boozt vuxit till att bli en av de ledande modebutikerna online. I takt med den starka tillväxten har trycket på lager och logistik ökat och därmed kraven på att gå över till stordrift. Nu ska det etableras ett mycket modernt och helautomatiserat lager på cirka 42 000 m² vilket kommer att säkerställa marknadens snabbaste hantering av leveranser och returer. En viktig del av det här lagret kommer vara Element Logics leverans av ASRS-systemet AutoStore. Med 130 000 förvaringslådor och 130 robotar kommer det att bli den största AutoStore-installationen i Skandinavien och det kommer att hantera ungefär 90% av lagrets godsflöde.

Varje månad skickar Boozt 400 000 produkter till sina kunder och antalet ordrar förväntas att drastiskt öka. Därför investerar de stort i AutoStore. Den här automatiseringen hos Boozt är det första steget i att optimera lagerkapaciteten, öka produktiviteten och minska hanteringskostnaderna.

– AutoStore ger oss möjlighet att komprimera ner lagret till 1/3 av det utrymme som krävs idag. Samtidigt förväntar vi oss en effektivitetsökning inom lagerhanteringen på mer än 100 % när vi börjar använda de 130 robotarna, säger Niels Hemmingsen, verkställande direktör på Boozt.

Automatiseringen kommer att ske i Boozts nya lagerlokal i Ängelholm där det även finns möjlighet att vid behov utöka AutoStore-lösningen. Boozt ser fram emot ett långsiktigt samarbete med Element Logic.

 

EWMS och AutoStore – boostern för e-handeln

Precis som Boozt har Element Logic också haft en stark tillväxt de senaste åren, särskilt med AutoStore och särskilt inom detaljhandel och e-handel.

– Det faktum att Boozt nu har valt Element Logic som sin systemintegratör för automatisering är ett tydligt erkännande av oss som en av de ledande systemintegratörerna på den nordiska marknaden, säger Håvard Hallås, försäljningschef på Element Logic.

– Vi är naturligtvis extremt stolta och ödmjuka över att ha möjlighet att arbeta med en så ledande aktör som Boozt. Vi konkurrerar båda på tuffa marknader med stark internationell konkurrens. Men med vårt gemensamma engagemang för effektiv logistik är vi mycket motiverade inför det här partnerskapet, och det kommer öka båda företagens konkurrenskraft och ta oss till nya nivåer inom lagerlogistik och e-handel, avslutar Hallås.

Boozts val av AutoStore beror till stor del på följande faktorer: bra utnyttjande av lagerutrymmet, stor kapacitet och goda möjligheter att utöka systemet i takt med Boozts höga tillväxttakt. Dessutom har den korta tiden till implementering och möjligheten att integrera olika system (WMS och EWMS) varit avgörande för Boozt. Att välja Element Logic som systemintegratör har gett Boozt den mycket viktiga garantin att lagerlösningen kommer leva upp till de högt ställda kraven.

 

Boozt Fashion AB

Boozt.com är en onlinebutik med kläder, skor och accessoarer för kvinnor, män och barn. Butiken startade 2009. På Boozt.com hittar du mer än 400 skandinaviska och internationella modemärken som Odd Molly, By Malene Birger, Tiger of Sweden, Polo Ralph Lauren, Tommy Hilfiger, MOLO och BOSS.

Boozt.com är en del av Boozt Fashion AB som också driver onlinebutiker för ECCO och Day Birger et Mikkelsen.

Redo att boosta din effektivitet?

Ta reda på hur Element Logic kan optimera ditt lager

Kontakta oss