
DB Schenker erbjuder AutoStore som en del av sina lagerlösningar för att bättre kunna betjäna kunder inom elektronik-, fordons-, e-handels- och omnichannel-industrier. AutoStore från Element Logic är ett automatiserat robotsystem där lagringsbackar transporteras till lagerpersonalen som slipper gå runt i lagret och plocka från olika hyllor. Något som förbättrar driftseffektiviteten, ergonomin samt sparar fasta och rörliga kostnader. I slutändan innebär det snabbare ledtider och en förhöjd köpupplevelse för slutkunden.
Utformad för e-handel och butikspåfyllnad
AutoStore-lösningen för modekedjan MQ Marqet AB kommer att implementeras i augusti 2021. Lösningen i det här fallet innehåller förutom robotar, backar och plockstationer också en sorteringsanläggning för utgående sortering samt en sektion för hängande plagg. Det är en logistiklösning som är utformad för att kombination med andra automatiseringstekniker kunna hantera såväl e-handel som butikspåfyllnad för MQ Marqet.
Kan användas av flera kunder samtidigt
AutoStore-lösningen som Element Logic levererar är på 25 000 backar, 6 karusellportar och 26 robotar som plockar. Förutom att sköta driften åt MQ Marqet har DB Schenker den strategiska ambitionen att utöka AutoStore-lösningen att den kan användas av flera kunder samtidigt – med fokus på ökad tillgänglighet och service för slutkunden.
– Vi är givetvis väldigt glada och stolta över att kunna erbjuda våra kunder möjligheten till Automation och just AutoStore, samt att få möjlighet att göra det med en sådan erfaren partner som Element Logic säger Anders Holmberg, Head of Business Development & Solution Design på DB Schenker.

– Vi är naturligtvis väldigt stolta över att hjälpa DB Schenker och MQ Marqet när de tar steget mot ett modernt automatiserat logistikcenter som effektiviserar hela processen, säger Thomas Karlsson, Managing Director på Element Logic Sweden.