Element Logic levererar rekordresultat 2020 – omsättningen översteg 100 miljoner euro

Element Logic uppnådde sitt bästa resultat någonsin 2020. Tillväxt i näthandeln samt ökat fokus på detaljhandelns effektivitet och expansion till nya marknader bidrar till en tillväxt på 40 procent jämfört med 2019.

Företaget är specialiserat på robotlösningen AutoStore och uppnådde flera rekord under föregående år. Rörelseresultatet (EBITDA) är 16 miljoner euro och motsvarar en tillväxt på 100 procent jämfört med 2019. Orderstocken hade också ett rekordantal med en tillväxt på 60 procent, till 64 miljoner euro. Omsättningen översteg 100 miljoner euro 2020. Och det är särskilt den svenska avdelningen som sticker ut under 2020 års goda resultat, där man har haft stor framgång och levererat högre än budgeterat.

– Det gör oss förstås stolta att så många företag fått upp ögonen för Element Logic här på den svenska marknaden, ett bra kvitto på att den inslagna vägen som vi jobbat på de senaste åren har varit helt rätt, säger Thomas Karlsson, Managing Director på Element Logic, Sverige.

– Efter 30 år i branschen har 2020 varit vårt bästa år hittills. Automatiserade och effektiva lager är en tydlig trend på alla marknader och branscher, vilket resulterar i stora möjligheter för vår bransch, vilket vi har arbetat aktivt för, säger Dag-Adler Blakseth, CEO på Element Logic.

– Vi har uppnått tillväxt på de skandinaviska marknaderna bortom våra ursprungliga planer och budgetar. Den otroliga tillväxten i onlineshopping har varit avgörande för vår framgång och vi är glada att se Element Logic växa i snabb takt samtidigt som vi ökar våra marknadsandelar. Vår tillväxt är ett resultat av vårt DNA, vår expertis och vårt fokus, fortsätter Blakseth.

Konsumenternas förväntningar formar marknaden

Onlineshopping som trend kommer att fortsätta växa 2021. Förväntningarna från konsumenterna om tillgänglighet och snabba leveranser kommer att forma och förändra detaljhandelsbranschen i många år framöver, tror Blakseth.

– Vi förutspår att färre branscher bara kommer att ses som en fysisk arena. Vi tror att konsumenternas betalningsvilja för snabbare leveranser kommer att öka, vilket skapar nya krav på effektiv logistik. Med en förändring mot mindre lager som ligger närmare kunderna för att uppnå snabbare leveranser. Det är redan tydligt på flera marknader, säger Blakseth.

– Vi ser en stor möjlighet att bredda vår verksamhet ytterligare och nå nya segment med våra produkter och lösningar, där vi spår att livsmedel kommer att ta ytterligare kliv i sin automatisering för att kunna möta konsumenternas behov, säger Thomas Karlsson.

Redo för framtida tillväxt

I februari 2020 vann Element Logic fullständiga distributionsrättigheter för AutoStore i Europa, vilket gjorde det möjligt att expandera och etablera nya avdelningar i fler länder. Som ett resultat av avtalet har Element Logic öppnat fullskalig verksamhet i Polen och Benelux och ytterligare expansioner till nya marknader planeras till 2021.

– Vi fortsätter att ta nya marknadsandelar på både etablerade och ”nya” marknader. Vårt primära fokus för 2021 kommer vara att utveckla vår expertis och kapacitet ytterligare för att förbereda oss för framtida tillväxt, förklarar Blakseth.

Vill du veta mer?

Kontaka oss