Sebastian Sandberg och Mattias Nordengren är båda servicetekniker på Element Logic men med lite olika upplägg i sitt arbete. Sebastian, som har varit två år på företaget, är en resande tekniker och servar hela Sverige, men även andra länder som tillhör Element Logic Sveriges ansvarsområde, som ex. Finland. Dessutom stöttar han den tyska avdelningen samt Element Logics kunder i Litauen och Frankrike. Han har också hjälpt till med driftsättning för den brittiska avdelningen på distans innan de anställde sin egen tekniker, som fick en grundläggande systemutbildning från Sebastian. Idag har den brittiska avdelningen sitt eget team med lokala servicetekniker.
– Jag kom till Element Logic från byggbranschen och blev internt utbildad i AutoStore. Här har man full kontroll över sin egen vardag och kan lägga upp arbetet som man vill, säger Sebastian.
– Alla våra servicetekniker har blivit anställda på personlighet och tekniskt intresse. Stor variation av bakgrunder med tekniskt fokus, säger Mattias som under tre år också var en resande servicetekniker men som idag är fast tekniker på, Element Logics största kund, Boozts lager i Ängelholm.
Han tycker att båda arbetssätten har sina fördelar men att man förstås blir mer delaktig och får bättre koll på det som händer i huset när man är fast servicetekniker hos en kund.
– Man får en större inblick och kunskap i kundens egna utrustning som ju blandar sig med vår. Därmed blir det lättare att fixa såväl specialärenden som skräddarsydda lösningar – och man hittar enklare bra proaktiva rutiner för service av robotarna, fortsätter Mattias.
Allt för kundens uptime
Mattias, som tidigare arbetade som anläggare inom mark och trädgård och som har bott mycket utomlands under uppväxten är också internutbildad och vidareutbildad i AutoStore.
På Boozt är han teamleader och resident engineering manager. Det betyder att han har ansvaret för utveckling av service, kundkontakt, samt kontakt med leverantören av produkten.
– Jag kollar vilka supportärenden som ligger uppe och vad jag ska prioritera först. Det kan handla om både akutreparationer och förebyggande service som sker från ett mezzaninområde intill systemet där robotarna kör på spår. Vi har även fjärranslutning där vi kan lösa mycket remote; om det bara är en robot som felar, så kan vi guida via telefon och boka in en tekniker. AutoStore är en kapslad lösning, vilket förenklar både service och support samt minimerar den ekonomiska risken och risken att människor skadas. Det gör också att vi sällan behöver rycka ut till kunden i jämförelse med vanliga manuella lager.
Hela arbetet syftar till att hålla ett bra flow för kundens uptime, där systemet helt enkelt alltid ska vara i rörelse, menar Sebastian.
Hur kan ni påverka upptiden?
– Vi ser till att modulerna alltid får förebyggande service och att de repareras så fort som möjligt om något går sönder. I den förebyggande servicen är det flera komponenter som ses över, bl.a. rengöring av kolvborstar, byte av drivremmar och eftersom systemet är oerhört pricksäkert så behöver sensorerna och lådorna alltid hållas rena från smuts och damm. Robotarna behöver hållas uppdaterade för att alltid ligga i framkant och leverera den utlovade upptiden. Vi analyserar också vad som gått fel och vad som visat funka bra. Analysen kan också syfta till att avgöra framtida möjligheter för utbyggnad. Och det är vanligt att kunderna relativt snabbt märker att de behöver brygga ut sin automatisering, berättar Mattias.
En alltmer omfattande roll – som får mycket beröm
Element Logics tekniker arbetar allt mer även med kundernas teknik. Innan användes oftast tredjepartslösningar, men i takt med att erbjudandet går mer mot en helhetslösning ska serviceteknikerna också kunna tekniken i conveyorband och förpackningsteknik. Och teknikerna är populära ute på fältet, vilket syntes tydligt i Element Logics årliga kundundersökning – där serviceteknikerna fick högt betyg.
– Jag tror att det handlar mycket om att vi har väldigt bra rutiner och att Element Logic har lyckats bra i sin rekrytering av kompetenta personer. Vi servicetekniker känner oss verkligen som en del av företaget med en jättebra chef som ser oss och får oss att göra det lilla extra för våra kunder. För många är detta mer än ett jobb och det tror jag märks i mötet med kunden, säger Sebastian.
Extra stöd vid marknadspeakar
– Vi bygger systemet utifrån premissen att det ska kunna hantera både peak och vanligt lagerflöde. Under peakarna hjälper vi kunden med utbildningar, workshops och utökad support för att toppa lagret så och man får ut max av sin automation. Att just kunna tillgodose kundens extra behov av trygghet kring deras viktigaste tider på året är en stark hygienfaktor för oss – som vi verkligen märker att kunderna uppskattar, avslutar Mattias.