Så blir du konkurrenskraftig genom att automatisera ditt lager

En växande e-handel och hög konkurrens kommer ofta med höga krav från slutkonsument. Det ska vara smidigt, enkelt och gå snabbt. Vilket innebär att produkten snabbt behöver packas och lämna lagret. För att spara både tid och pengar väljer många företag idag att effektivisera sina lager med robotsystemet AutoStore från Element Logic.

Detaljhandeln genomgår en stor digital omställning i spåren av Corona. För att konstant kunna erbjuda bra priser, bra service och snabba leveranser krävs nu ett effektivt lagersystem. Element Logics lösning är det automatiserade lagersystemet AutoStore som optimerar lagerytan genom snabba plockrobotar och staplade lådor i ett ramverk.

– Med ett brett spektrum av expertis, en användarvänlig programvara och mer än 35 års erfarenhet av intralogistik hittar Element Logic den optimala lösningen för dig och din framtida tillväxt, säger Niklas Poulsen, försäljningschef på Element Logic.

Hur funkar det?

AutoStore består av lådor staplade på ett vanligt lagergolv där energieffektiva batteridrivna robotar hämtar och lämnar lådorna till personal vid plockstationer. Med AutoStore sparar du upp till 80 procent golvyta jämfört med ett manuellt lagersystem. Det innebär mer plats för varor och dessutom kan du snabbt, enkelt och flexibelt bygga ut systemet vid behov.

– Med AutoStore kommer varan till plockaren och inte tvärtom. Med lösningen sparar du enormt mycket tid och yta, men även kostnader. Din e-handel blir kostnadseffektiv och kan stå sig i en hård konkurrens, menar Thomas Karlsson, vd Element Logic Sweden.

Systemet kan byggas i vilken geometrisk form och storlek som helst, i befintlig eller ny byggnad. Samtidigt som den dagliga driften kan fortgå.

– Har du en befintlig lagerlokal med ett manuellt system är det inga problem att byta ut det mot AutoStore. Det fungerar lite som ett legobygge, det kan byggas på snabbt och riskfritt när behovet uppstår, förklarar Thomas Karlsson.

Designar ett skräddarsytt lager för dina specifika behov

Element Logics team beräknar alla aspekter av din verksamhet, där vissa är enkla som hur många anställda du behöver för att driva lagret. Men vi beräknar också hur mycket du kommer att spara på feleliminering samt hur mycket kundnöjdheten kommer att öka när leveranserna blir snabbare och säkrare.

– Efter att ha kartlagt dina behov och preferenser arbetar vårt team för att utforma en skräddarsydd lösning för ditt lager inklusive budget och tidsram. Ingen lösning är någonsin densamma och vi spenderar mycket tid på att analysera och beräkna siffror för att förstå dina behov, förklarar Lasse Vik, Product Manager på AutoStore.

Serviceinriktad support

Under de första månaderna kan Element Logics team hjälpa dig att komma igång så att leveranserna till kunder kan fortsätta extra smidigt genom övergångsperioden.

– Under byggfasen är vi med i loopen eftersom vi känner till kundens AutoStore-lösning väl och ibland behöver man vår hjälp när man börjar använda den, berättar Arnold Nielsen, Key Account Manager på Element Logic.

Många stora aktörer väljer att automatisera

Element Logic har i dag kunder över hela Europa. Bland dem hittar vi Jollyroom, en av Nordens  snabbast växande e-handel inom barn och babyprodukter som behövde utrymme att växa, Boozt, vars behov av lagringsutrymme minskat till en fjärdedel jämfört med gamla lagringssystemet, och XXL med AutoStore-lager i Norge, Sverige och nu som även valt att bygga ett AutoStore-lager i Österrike på grund av att man söker ökad konkurrenskraft där.

Är du också intresserad av att installera AutoStore i ditt lager?

Kontakta oss idag