Trenden med ökad online-shopping kan ha permanent effekt

Medan alltfler europeiska butiker tillfälligt stängs för att försöka stoppa coronaviruset, så vänder sig fler konsumenter till e-handeln för att tillgodose sina behov.

Många är rädda för att den globala ekonomin helt ska stanna av. Ändå växer flera e-handelsföretag eftersom både nya och erfarna online-shoppare klickar hem alla möjliga slags varor.

”Det är svåra tider nu och den totala konsekvensen av den här krisen är fortfarande svår att överblicka. Men vad vi redan kan se är att när fler stannar hemma så blir onlinetjänster en allt större del av deras vardag, säger Håvard Hallås, Chief Sales Officer hos Element Logic.

Trenden är definitivt inte ny. Under tidigare epidemier som SARS-krisen 2002 och 2003 växte de kinesiska onlineplattformarna JD.com och Alibaba. Detsamma tycks hända nu när företag som har e-handel och levererar hem lyckas hålla verksamheten öppen utan att låta kunderna gå in i fysiska butiker, något som tidningen Forbes konstaterar. En forskningsrapport från Ipsos kring hur olika varumärken reagerar på coronaviruset visar också en ökning av e-handeln.

E-handeln mognar allt snabbare

Hallås förutser en förändring i hur människor spenderar sina pengar, och att de framöver kommer få ett allt större förtroende för online-shopping.

”En av orsakerna till den ökade e-handeln är uppenbarligen att det finns färre tillgängliga offline-alternativ. Men en ännu en mer intressant aspekt av den här trenden är att nya användare, som fram till nu har valt bort online-shopping, också provar att shoppa på nätet. Inte bara är de positiva till att försöka, de är mer eller mindre tvingade”.

Han konstaterar att e-handel har varit en växande global trend under det senaste decenniet – framförallt i Europa. Han förutspår också att många av de oerfarna online-shopparna kommer att fortsätta handla online även efter att coronaviruset ebbat ut, nu när de upplevt hur bekvämt och praktiskt det är.

”Med andra ord kommer e-handeln sannolikt att fortsätta växa och till och med bli långsiktigt stärkt på grund av coronaviruset. När fler människor får uppleva bekvämligheten med online-shopping tror jag att fler kommer se det som ett alternativ även när krisen är över”, säger han. ”Ta till exempel hemleverans av matvaror: För de som är beroende av kollektivtrafik är det mycket lättare att handla så här än att själv bära hem tunga kassar”.

Oavsett vad framtiden bär med sig bör det vara din främsta prioritering att möta kundens behov.

”Huvudfokus just nu är att komma igenom den här krisen. En viktig del av att kunna göra det är att erbjuda kunderna bästa möjliga service, trots de svåra omständigheterna. Kvalitet och effektivitet i lagerlogistiken är fortfarande nyckeln till framgång ”, avslutar Hallås.

Vill du veta mer om vad Element Logic kan göra för dig?

Kontakta oss!