Finnish Design Shop har funnits sedan 2004 och är en e-handlare med stor expertis och ett brett utbud inom finsk och nordisk design. Från början hade man primärt fokus på finska märken som Iittala, Artek och Marimekko men med tiden har man utvecklats kraftigt och är idag en världens största e-handel inom nordisk design – som erbjuder över 240 designmärken till 180 länder.
Behövde framtidssäkra sitt nya lager
Efter flera års stadig tillväxt behövde Finnish Design Shop byta ut sitt gamla lager mot ett större. Man beslutade sig för att göra en nybyggnation av ett nytt lager – och i samband med det ville man också framtidssäkra såväl kapaciteten som leveranssäkerheten. Då föll valet på automatisering med hjälp av AutoStore från Element Logic. Planeringen började i maj 2020 och i februari 2021 signerades kontraktet.
– Finnish Design Shop har sett att vi har levererat väldigt många system runt om i Europa med god effekt, säger Anders Bohlin, Sales Director på Element Logic.
350 orderrader/timme och bra ergonomi
E-handlarens investering ligger på drygt 2 miljoner euro och beställningen är en standard AutoStore med 15 robotar, 20 000 lådor och 5 kombinerade in-/utportar. Lösningen har en extremt kompakt och volymoptimerad design och ska kunna klara 350 orderrader per timme och erbjuder dessutom goda möjligheter till flexibel och snabb expansion. Arbetsstationerna i både inlagrings- och plockområdena, erbjuder såväl god effektivitet som bra ergonomi. För Finnish Design Shops kunder är målet att det ska bli kortare ledtider från order till leverans.
– Det känns riktigt bra att vi nu också gör avtryck på den finska marknaden. Finnish Design Shop är visionära i sin affär och nu även i sin lagerhantering. Vi ser fram emot att hjälpa till att lyfta deras effektivitet och kundupplevelse, säger Thomas Karlsson, Managing Director på Element Logic.
– Vi är mycket glada över investeringen, som spelar en viktig roll för att uppfylla vår tillväxtstrategi för de kommande åren. AutoStore-lösningen kommer att hjälpa oss att uppnå våra ambitiösa tillväxtmål och upprätthålla en utmärkt shoppingupplevelse för våra kunder även i framtiden, säger Peter Svensson, Chief Financial Officer på Finnish Design Shop.