– Det som kännetecknar dagligvaror är de olika temperaturzonerna såsom kylda varor, frysta varor och torrvaror. Inledningsvis implementerar vi en skräddarsydd AutoStore-lösning för MENYs torrvaror, men detta är bara början – vi planerar även att inkludera de andra zonerna i framtiden, säger Andreas Kristensen, Aftermarket director på Element Logic Norge.
Kristensen och resten av teamet på Element Logic är stolta över förtroendet från kunden.
– Detta är en viktig milstolpe för Element Logic i Norge och markerar starten på ett nytt och spännande samarbete inom en stor och viktig bransch, säger Kristensen.
"Detta är en viktig milstolpe för Element Logic i Norge och markerar starten på ett nytt och spännande samarbete inom en stor och viktig bransch."
Höga ambitioner för e-handel
– Norge ligger fortfarande långt efter många andra länder när det gäller webbhandel med dagligvaror, men vi tror att det kommer att öka och vi förbereder oss för framtiden. Vi etablerar en centraliserad onlinebutik för dagligvaror, där bland annat en lösning från Element Logic med AutoStore är en central del av pusslet. Vi vill förstärka vårt fokus på att mat, färska produkter och ett stort urval ska uppskattas av våra onlinekunder. Investeringen i AutoStore möjliggör ett betydligt större sortiment, vilket kommer att ge kunderna mer att välja på, säger Vegard Kjuus, vd på Meny.
Valet av Element Logic baseras på flera aspekter enligt Havnås:
– Vi genomförde en omfattande process vilken inkluderade alla leverantörer som erbjuder AutoStore på den norska marknaden. Element Logic erbjöd den bästa helhetslösningen och deras team är kompetent och erfaret. Tidigt i processen visade de en förståelse för våra behov, utmanade oss längs vägen och agerade som en bra partner för oss på den resa vi har påbörjat. Vi är imponerade av vad Element Logic åstadkommer, som ett norskt teknikföretag med världsledande expertis, säger Ida Juliane Havnås, som leder MENYs initiativ.
"Investeringen i AutoStore möjliggör ett betydligt större sortiment, vilket kommer att ge kunderna mer att välja på."
Stark eGrocery-trend även i Sverige
eGrocery-trenden är stor även i Sverige och Element Logic har levererat automationslösningar till bland annat e-handlaren Matsmart.
– Det är en väldigt spännande utveckling där vi på Element Logic visar att AutoStore är rätt automationslösning för den snabbväxande eGrocery-utvecklingen. Tillsammans kan vi göra dagligvarubranschen mer kostnadseffektiv och hållbar, säger Benny Thögersen, Managing Director på Element Logic Sverige.
Fakta om Element Logics installation hos Meny:
48 551 lådor
51 R5-robotar
8 portar