Ett utmärkt exempel på hur automatiserade lager tar logistik och e-handel till nästa nivå

Den snabbt växande modeåterförsäljaren Boozt säljer runt 400 000 produkter varje månad och försäljningen fortsätter att öka. För att hålla jämna steg med kundernas krav och önskemål valde de att automatisera lagret med hjälp av Element WCS® och AutoStore® från Element Logic.

.embed-container { position: relative; padding-bottom: 56.25%; height: 0; overflow: hidden; max-width: 100%; } .embed-container iframe, .embed-container object, .embed-container embed { position: absolute; top: 0; left: 0; width: 100%; height: 100%; }

”Vårt samarbete med Element Logic har varit enastående, och det känns självklart att vi ska fortsätta på den här vägen tillsammans”, säger Boozts verkställande direktör Niels Hemmingsen.

 

Optimera lager för framtiden

Det gemensamma målet för både Boozt och Element Logic har varit att förbättra båda företagens konkurrenskraft genom att integrera lagerlogistik med e-handel.

Boozt valde att implementera Element WCS® och AutoStore® på grund av de praktiska fördelarna med både hårdvara och mjukvara, bland annat möjligheten att integrera dem med andra system som befintlig ERP och WMS. AutoStore-systemet kan också byggas ut när det behövs utan att det påverkar den pågående verksamheten.

autostore

En boost av effektivitet

Boozt installerade sitt första AutoStore®-system i sitt centrallager i Ängelholm i mars 2017. När den nya AutoStore-utvidgningen är klar kommer det att bli världens största AutoStore-installation med 500 robotar och 500 000 förvaringslådor.

”Vi har drivit vårt AutoStore-lager sedan slutet av mars 2017, med mycket fina resultat. För att fortsätta på den inslagna banan kommer vi att tillsammans med Element Logic utöka vår nuvarande AutoStore ”, säger Hemmingsen.

Integreringen av Element WCS® med Boozts egna ERP har visat sig vara en riktig ”booster” för det moderiktiga e-handelsföretaget. Det har förbättrat allt från arbetsflödet till kundnöjdheten och leveranstiden.

Och tack vare AutoStores unika och komprimerade design har behovet av lagringsutrymme minskat till en fjärdedel jämfört med det gamla lagret.

En ständigt växande verksamhet

På bara sju år har Boozt.com omsatt över 200 miljoner euro. Företaget växte ytterligare under 2018 och då utvidgades lagret i takt med det. Under 2019 kommer prestandan att bli ännu större då lagrings- och hanteringskapaciteten kommer öka med ytterligare 50%.

”Bra stöd och dialog är viktigt när man automatiserar. Vårt samarbete med Element Logic säkerställer att våra robotar fungerar dygnet runt, säger Hemmingsen.

.embed-container { position: relative; padding-bottom: 56.25%; height: 0; overflow: hidden; max-width: 100%; } .embed-container iframe, .embed-container object, .embed-container embed { position: absolute; top: 0; left: 0; width: 100%; height: 100%; }

 

Boosta effektiviteten du också

Ta reda på hur Element Logic kan optimera kapaciteten i ditt lager.

Kontakta oss