Tillverkaren och återförsäljaren har sett en snabb tillväxt sedan de började verka i USA och behövde effektivisera sitt distributionscenter för att kunna öka sin effektivitet. Valet föll på Element Logics robotsystem AutoStore.
Helly Hansen utrustade sitt distributionscenter med en AutoStore-lösning bestående av 50 000 lådor, 36 robotar och 10 karusellportar. För att maximera effektiviteten hos AutoStore valde man att köra lösningen med Element Logics mjukvara eManager, för att ge konstant produktplatskontroll, lagerkontroll, översikt över mottagna varor, returhantering samt kontroll av påfyllning och plockning.
– Den avsevärda minskningen av produktberöring har gjort det möjligt för oss att arbeta på ett betydligt smidigare och mer effektivt sätt, säger Andrew Aldworth, Quality Compliance Manager på Helly Hansen.
– AutoStore-lösningen har gjort det möjligt för Helly Hansen att skala upp vår verksamhet under en tid av snabb tillväxt. Dessutom har vi nu förmågan att möta och överträffa våra kunders förväntningar, säger Dave Hawkins, Environment Health and Safety Manager på Helly Hansen.
Att välja rätt partner inom automation
Valet av partner var viktigt för Helly Hansens framgång, och flera nyckelfaktorer övervägdes noggrant innan man tog beslutet att anlita Element Logic.
– Element Logic har en bevisad meritlista för att framgångsrikt slutföra och överträffa förväntningarna på Helly Hansen i Europa. Så det fanns ett stort förtroende för oss, och Element Logics globala infrastruktur var nyckeln, säger Brian Crowle, Account Executive på SDI Element Logic.
Att ha en global leverantör, med en stark närvaro i USA, som tillhandahöll lokal support 24/7, fabriksutbildade tekniker och branschledande programvara var bara några av de saker som Helly Hansen var i behov av.
– Element Logics mjukvara utvecklades för att maximera effektiviteten i AutoStore samtidigt som den erbjuder snabb implementering till ett mycket konkurrenskraftigt pris. Detta spelade en avgörande skillnad i urvalsprocessen, avslutar Crowle.
– Vi är glada att Helly Hansen valt AutoStore från Element Logic för att effektivisera sitt distributionscenter i USA. Deras skalbara automationslösning kommer att effektivisera arbetsflödet, öka kapaciteten och säkra en starkare leverans till Helly Hansens kunder, säger Thomas Karlsson, VP Rest of EUR på Element Logic.
Fakta om Element Logics installation hos Helly Hansen:
- 50 000 lådor
- 36 robotar
- 10 karusellportar
- eManager programvara
- Lokal support dygnet runt