Jobman växer med AutoStore från Element Logic

Expansion och en rörlig marknad har gjort att svenska Jobman behöver nya varulager. För att öka effektiviteten och ge ännu bättre service till sina kunder har man valt att installera automationssystemet AutoStore med hjälp av Element Logic.

Jobman har varit en självklar aktör på den europeiska marknaden för arbetskläder sedan starten 1975. Med löpande slitagetester och regelbundna utvärderingar arbetar man för att underlätta vardagen för yrkesgrupper där slitstarka, funktionella kläder är ett krav. Arbetet har lönat sig och det är dags att utöka lagerutrymmet. Samtidigt förbereder sig Jobman för att kunna växa ännu mer genom att systerbolaget Texet AB med sina varumärken James Harvest Sportswear, J.Harvest & Frost samt Printer Active Wear fusioneras upp i Jobman och bildar nya Jobman Texet AB. Expansion och framåtrörelse betyder att det är dags att öka lagerutrymmet och effektiviteten.

Det nya lagret i Enköping ska byggas med det skalbara automationssystemet AutoStore från Element Logic — som enkelt kan expanderas, utan att kräva mer plats.

AutoStore-robotar i automatiserat lager

 

Fortsättning på tidigare samarbete

Lagret är en standalone-lösning som låter AutoStores automatisering kombineras med manuella processer. Byggstart är planerad till december och driftstarten till februari2024. Samarbetet med Element Logic kommer som en fortsättning på det lagarbete som redan är i gång mellan automationsföretaget och klädtillverkaren Craft, som är Jobmans systerbolag i tillväxtkoncernen New Wave Group.

Flexibla inför framtida behov

Installationen är i nuläget planerad till att omfatta 15 robotar som kommer hantera 25 000 lådor. Systemet kopplas till fyra operatörsportar för plock, pack och inlagring. Redan från start har man dessutom gjort plats för fler lådor och portar, vilket hjälper företaget att möta framtida behov.

– Vi lägger stor vikt vid att ge våra kunder ökat värde och en förstklassig service. Genom att investera i ett nytt toppmodernt lager med AutoStore från Element Logic, tar vi vårt erbjudande till en ännu högre nivå och rustar oss för vår framtida resa”, säger Joakim Rothschild, VD på Jobman.

– Jobmans satsning på AutoStore kommer inte bara öka deras lagereffektivitet utan ger dem också flexibla möjligheter för framtiden, eftersom skalbarheten i systemet är god. Nu är man rustade att kunna möta den europeiska marknadens svängningar, säger Jörgen Andersson, Sales Manager på Element Logic.

Fakta om Jobmans automation: 

  • 25 000 lådor (plats för totalt 30 000)
  • 15 robotar
  • 4 operatörsportar för plock, pack och inlagring (plats för totalt 8 portar)
  • Effektivitet: 350 orderrader per timme