Kraftig tillväxt för Jollyroom med AutoStore

Under hösten 2018 implementerade baby- och barnföretaget Jollyroom den helautomatiserade logistiklösningen AutoStore och fick helt rätt förutsättningar för att kunna fortsätta sin kraftiga tillväxtresa. Nu är de inne på expansion till sin tredje fas av automatiseringen där man nyligen gått från 90 000 till 160 000 lådor.

Skalbarheten prioriterades

Trots att Jollyroom bara funnits i tio år har de blivit en riktig bjässe inom e-handel för barn och baby med en omsättning på 2 miljarder SEK. Under 2018 tog de nästa kliv i utvecklingen när de valde att automatisera ett av sina lager på 20 000 m² för att ytterligare öka sin kapacitet. Valet föll på Element Logics logistiklösning AutoStore eftersom den dels kunde byggas i den hastighet de ville och dessutom erbjuda en skalbarhet där de kunde börja med en liten kub och låta den växa utan att påverka produktiviteten.

– Jag tycker att samarbetet med Element Logic är väldigt bra. De är med i ett tidigt skede, följer oss genom hela processen och finns alltid nära till hands för frågor och funderingar som vi har, säger Niklas Blomberg – Projektledare Logistik Jollyroom.

 En positiv upplevelse

Den lyckade implementeringen av AutoStore har varit en positiv erfarenhet för alla i företaget och samarbetet med Element Logic har fungerat utmärkt när det gäller leveransprecision och optimering av ytan.

– Det har absolut ökat produktiviteten och fördelen för oss är ju att vi växer hela tiden, så det är ingen här som har blivit av med jobbet. Vi har snarare fortsatt att anställa folk, så därför har det hela tiden varit positivt, säger Cecilia Olsson som är logistikchef på Jollyroom.

En tredje fas av expansion

Detta blir den tredje fasen av expansion för Jollyroom och en utökning som kommer höja företagets kapacitet med 40%. Det är ett ovanligt stort steg att ta men är nödvändigt för att kunna hantera Jollyrooms tillväxt. Den nya utbyggnaden beräknas vara klar efter sommaren för att kunna hantera höstens peak på Black Friday.

Marcus Rasmusson - Element Logic

– Det är vanligt att man bygger ut först efter ett år. Men förändrade köpmönster gör att handlarna behöver rusta upp ännu mer inför kommande peakar. Det har Jollyroom gjort bra och det är kul att se hur de växer och anpassar sig, säger Marcus Rasmusson som är Head of Aftermarket på Element Logic.

Nu väntar en fortsatt tillväxtresa för Jollyroom, dels på de starkaste marknaderna i Sverige och Norge men även genom en expansionsplan vidare ut i Europa.

 

Jollyroom AutoStore, Element Logic

 

Vill du veta mer om AutoStore

Kontakta oss