Laddas med solenergi och sköts av robotar

Det var hållbarhet som var i fokus när elektronikgrossisten Berggaard Amundsen (BA) fick hjälp av Element Logic att bygga sitt nya lager.

Berggaard Amundsens futuristiska lager och huvudkontor utanför Oslo är en ganska unik byggnad: Eftersom elektronikgrossisten ville att deras nya anläggning på 14 000 m2 skulle vara en visuell representation av produkterna de säljer så installerades 1 050 solpaneler på taket och 50 m2 solpaneler på själva fasaden.

Även om anläggningen ligger i Norge, som har lite solljus och mycket snö under vintersäsongen, så genererar den 230 000 kilowattimmar ren solenergi per år. Solpanelerna gör Berggaard Amundsen (BA) självförsörjande från april till september och ger också ström till de 40 elbilsladdarna som finns tillgängliga för lokalborna. Tack vare satsningen på det miljövänliga lagret fick BA en “Eco-lighthouse”-certifiering.

– AutoStores robotar förbrukar extremt lite energi, och de regenererar el varje gång de sänker ner en förvaringslåda eller minskar hastigheten – precis som en elbil. Det innebär att de passar perfekt för lager med en hållbar inriktning. Berggaard Amundsens lager är både bra för miljön samtidigt som det är kostnadseffektivt. Det är win-win” säger Niklas Poulsen som arbetar på Element Logics säljavdelning.

Niklas Poulsen som arbetar på Element Logics säljavdelning.
SPARAR ENERGI: AutoStores robotar regenererar energi när de sänker ner förvaringslådor och bromsar. De kan också arbeta i mörkret vilket ytterligare bidrar till att minska energiförbrukningen, berättar Niklas Poulsen från Element Logic.

BA-lagrets grid (ramverk) rymmer 17 000 förvaringslådor och 17 robotar. Med tanke på att tio robotar använder samma mängd energi som en dammsugare och att 70 % av BA:s lagerhantering går via AutoStore, är det ett obestridligt faktum att det nya lagrets totala energiförbrukning är mycket låg i jämförelse med andra lager.

Möjliggör snabbare leveranser

Det råder stor konkurrens på elektronikmarknaden, och BA bekräftar att det som avgör deras position i värdekedjan är förmågan att betjäna sina kunder direkt.

– Vi har vuxit mycket under de senaste åren och till slut hade vi inte mer plats i vårt gamla lager. Vi strävade inte efter att expandera det lagret och levde heller inte upp till vår fulla potential när det gällde effektivitet, säger Rolf Inge Danielsen, logistikchef på Berggaard Amundsen.

BA är beroende av att deras 25 servicecenter, som finns över hela Norge, kan leverera ordrar morgonen efter att de har beställts. Lokala elektriker kan också stanna till vid lagret och hämta upp paket bara en halvtimme efter att de har lagt en beställning.

 

Transportörsystemet är ett samarbete mellan Element Logic och materialflödesleverantören ITO. Allt i lagret är sammankopplat genom en integrering med WMS-systemet Astro från Consafe.
SMARTA LÖSNINGAR: Transportörsystemet är ett samarbete mellan Element Logic och materialflödesleverantören ITO. Allt i lagret är sammankopplat genom en integrering med WMS-systemet Astro från Consafe.

– Den här anläggningen har potential att vara det perfekta lagret för BA. Det är utformat för att passa deras behov och främja maximal effektivitet, till exempel genom att grid:en ligger nära godsmottagningen och att transportörsystemet från ITO finns i taket. Det gör att lastbilarna kan köra den kortast möjliga vägen. Hela lagret är också designat för att kunna växa när BA är redo att utöka, säger Poulsen.

Inte vilken distributör som helst

Logistikchefen på Berggaard Amundsen säger att Element Logics insats har varit avgörande för framgången som det nya lagret fört med sig.

– Element Logic är de bästa när det kommer till kundförståelse och har hjälpt oss att designa ett lager som passar våra behov på bästa sätt. De har guidat oss när vi behövde vägledning – och drivit på oss när vi behövde drivas på, säger Danielsen.

– Det kändes tryggt att ha dem där under varje fas av projektet. De deltog i alla byggmöten, alla workshops med de anställda och hjälpte oss också under flytten. Under varje steg på vägen bidrog de med smarta lösningar, tillägger Danielsen som också vill lyfta fram att Element Logics omfattande erfarenhet har haft stor betydelse.

Element Logic har hjälpt Berggaard Amundsen att etablera sitt nya lager.
PARTNERS: Element Logic har hjälpt Berggaard Amundsen att etablera sitt nya lager.

– Element Logic har varit vår partner i planeringen, flytten och etableringen av det här lagret. De är mycket mer än bara en robotleverantör, tillägger Bethina Samnøy Siristuen, projektledare inom logistik på Berggaard Amundsen.

Använda AutoStores fulla potential

Även om lagret nu är igång fortsätter Element Logic och Berggaard Amundsen det nära samarbetet för att resultaten ska bli ännu bättre.

– Vi hade AutoStore även i vårt tidigare lager, men vi utnyttjade inte dess fulla potential. Nu när vi jobbar med Element Logic tar vi oss tid att lära oss använda mjukvaran på ett effektivt sätt. Våra anställda går på kurser hos Element Logic och vi använder livestatistik för att förbättra vårt arbetsflöde, förklarar Samnøy Siristuen.

Niklas Top Aanensen är Key Account Manager på Element Logic och ansvarar för att ge Berggaard Amundsen full support under den dagliga verksamheten. Han säger att eftermarknadsarbetet handlar om att maximera potentialen i kundens lager:

– Vi har ett löpande samarbete med våra kunder. Vi finjusterar och stämmer av så mycket vi kan och kör simuleringar för att se vad som kan förbättras. Vi tittar på orderintag, hur många arbetsstationer de borde ha öppna vid vilka arbetstider, och när det är mest fördelaktigt att fylla på förvaringslådorna. Dessutom uppdaterar vi mjukvaran. Vi eftersträvar effektivitet i allt, avslutar Top Aanensen.

Niklas Top Aanensen är Key Account Manager på Element Logic.

Fakta och siffror:

  • Storlek på lagret: 12 200 m2 (med kontorsutrymme 14 000 m2 )
  • Antal anställda: 208 (varav 35 arbetar på lagret)
  • Robotar: 17
  • Förvaringslådor: 17 000 st
  • Antal föremål som hämtas dagligen: 2 500
  • Carousel ports: 4