Snabb expansion för NA-KDs automatiserade lager

Redan några månader efter att NA-KD gått live med sin automationslösning AutoStore från Element Logic valde man att expandera för att möta ökad efterfrågan.

NA-KDs lager i Landskrona startades upp under juli 2020 hade man en statisk lagringskapacitet på 100 000 backar – där plock och inlagring utförs med hjälp av 100 robotar och 16 Portar. Till detta levererade Element Logic även kringutrustning med transportörer för packade kolli samt manuella packstationer för konsolidering av gods från oversize. Alla kolli sorteras automatiskt till olika transport leverantörer med hjälp av en sorteringsanläggning.

Klart inför Black Friday

Redan vid den inledande installationen hade man valt att förbereda en grid för ytterligare 25 000 backar, för att snabbt kunna växla upp vid utökat behov. Och efter en väldigt smidig start med det enkla och flexibla AutoStore samt utökade behov, påbörjades tidigt en design & analys av en kommande expansion. Inför Black Friday samma år installerades ytterligare 21 robotar och 8 Portar för att klara denna ökade tillväxt. Detta är ett bra exempel på flexibiliteten i Element Logics AutoStore-lösningar där mjukvaror, service och kringutrustning möjliggör hög tillgänglighet, flexibilitet och skalbarhet inför eventuella framtida expansioner.

Vi tog en pratstund med Fred Skantze, Head of Fullfillment på NA-KD.

Fred Skantze - NAKD

Hur omfattande var NA-KDs investering?
– Ca 100 MSEK.

Varför valde ni att automatisera ert lager?
– Vi ville optimera vår lageryta och produktivitet.

Hur har utfallet varit?
– Utfallet har varit bra. På väldigt kort tid har vi lyckats nå en bra produktivitet även fast lagret är nystartat. Det har varit relativt lätt att komma igång och driften har varit bra.

Hur har Element Logic hjälpt er inför och under Black Friday?
– Vi fick hjälp med att optimera inställningar för att få så bra produktivitet som möjligt. Element Logic hade även en tekniker på plats under en del av Black Week som hjälpte oss att förebygga problem.

Hur gick Black Friday jämfört med tidigare år?
– Vi hade en väldigt framgångsrik Black Week. Trots väldigt stora volymer så lyckades vi leverera ut alla orders utan någon egentlig backlog.

Hur har era lageranställda tagit emot det nya systemet?
– Eftersom det är ett helt nytt lager så har vi haft många arbetare som aldrig jobbat med AutoStore tidigare. Trots det så har det varit lätt för arbetarna att snabbt lära sig systemet och nå förväntad produktivitet.

Skulle du rekommendera AutoStore till andra företag?
– Beroende på ett företags förutsättningar och målbild så är AutoStore absolut en bra lagerlösning.

Kan du ge en sammanfattande kommentar kring ert automatiseringsprojekt?
– På väldigt kort tid byggde vi ett helt nytt lager, implementerade ett helt nytt WMS-system, IT-infrastruktur och installerade en AutoStore-automation väldigt framgångsrikt utan några större störningar. Vi hade aldrig klarat allt vi gjorde på 7 månader utan väldigt bra partners.

Är du också intresserad av att installera AutoStore i ditt lager?

Kontakta oss idag