Elektroimportøren är en leverantör av alla typer elektrisk utrustning för såväl B2B som B2C.
Med en enorm tillväxt de senaste åren har omsättningen gått från 20 miljoner euro 2014 till 100 miljoner euro under de senaste tolv månaderna.
Med en sådan imponerande tillväxt fanns det ett tydligt behov av ett nytt lager och av att effektivisera de befintliga processerna. Därför valde man att automatisera 2017, och redan två år senare fick Elektroimportøren en avkastning på sin AutoStore-investering.
– Vi har fokuserat på kostnaden och inte ökat den i linje med vår omsättning, säger André Swensen, logistikchef på Elektroimportøren.
Ett kompakt och smart lager
Eftersom Elektroimportøren redan hade beslutat att utöka verksamheten med ett nytt lager blev det naturligt att involvera Element Logic i hela byggprocessen för att optimera för AutoStore.
– Folk tror att du måste bygga ett helt nytt lager för att automatisera med AutoStore. Detta är dock bara en myt och vi hittar alltid en lösning som passar din byggnad och dina behov, säger Niklas Top Aanensen, Key Account Manager på Element Logic Norge.
Vill du veta sanningen om olika automatiseringsmyter?
Ladda ner vårt whitepaper: 8 myter om lagerautomation
För Elektroimportøren var det ett stort beslut att automatisera sitt lager, men med vägledning från Element Logic gick processen snabbt och resultatet var över beställarens förväntningar.
– Det gör lite ont när du hör ordet automatisering i logistikbranschen när det kommer till risktagande. Men nu när vi har blivit bekanta med robotsystemet är det uppenbart att AutoStore ger en kompakt och smart lagring, säger Swensen.
Utökade AutoStore under 2020
Tillväxten av Elektroimportøren verkar inte stanna av och som ett resultat fattades beslutet att utvidga AutoStore-systemet ytterligare. Expansionen består av 9 600 lådor, en plocktunnel, 4 portramar och 8 nya robotar. Det är nästan dubbelt så mycket som det nuvarande systemet.
– Elektroimportøren tänker framåt med utbyggnaden av sitt AutoStore-system. Som det är idag finns det fortfarande utrymme för fler lagerplatser och lagret är därmed väl rustat för ytterligare tillväxt, säger Niklas Top Aanensen, Key Account Manager på Element Logic Norge.
Beslutet att expandera för framtida tillväxt kom efter omsorgsfulla diskussioner med automationsexperter från Element Logic.
– Utbyggnaden av AutoStore medför kostnader, men genom att implementera en större utökning av lagret, som ger utrymme att växa, sparar Elektroimportøren pengar och tid på separata kostnader som t.ex. elektriker och installation, fortsätter Aanensen.
ROI och tillväxt
När Elektroimportøren först investerade i AutoStore 2017 var kostnad och ROI högsta prioritet. Det beräknades att det skulle ta mellan tre till fyra år innan investeringen bar frukt, men i själva verket tog det bara två år.
– Under planeringen av utbyggnaden tillsammans med Elektroimportøren 2020 var ROI inte längre ett ämne. Det var obestridligt, menar Aanensen.
Gentemot andra företag som befinner sig i en tillväxtfas är rådet från Elektroimportøren tydligt:
Ta en närmare titt på Elektroimportørens AutoStore-lösning i den här videon:
Fakta och siffror (efter utökningen)
- Ett lager på 5600 m2.
- 32 anställda, varav 20 i lagret.
- 24 AutoStore-robotar.
- AutoStore på 750 m2, inklusive plocktunnel och serviceområde.
- 20 350 AutoStore-lådor.
- 8 karusellportar för plockning och borttagning.
- 4 500 orderrader plockas dagligen genom AutoStore.