Det var ett möte med sonen till grundaren av AutoStore, Jakob Hatteland, som från början fick GS Bildelers grundare Jonny Skrivarhaug att överväga en investering i AutoStore – för att stärka sin konkurrenskraft. Tio år senare har GS Bildeler blivit den största leverantören av BMW-bildelar i Norge, med två AutoStore-lager inom landet och ett hos sitt partnerföretag, KW Parts AB i Sverige.
GS Bildeler grundades 1993 när Skrivarhaug och medgrundaren, Trond Gule, startade sin satsning i den lilla byn Bud i Norge.
– Vårt stora genombrott kom 1998 efter att ha investerat i en 256-sidig katalog tryckt i 12 000 exemplar. Det var en större investering än AutoStore tjugo år senare om man jämför med omsättningen. Lyckligtvis visade det sig vara en bra investering och vi ökade vår omsättning från 18 till 32 miljoner NOK det året, säger Skrivarhaug stolt.
Ökad effektivitet med AutoStore
Som ett resultat av katalogen gick GS Bildeler in på B2B-marknaden och fick behov av ytterligare lagerlokaler. Det ledde inom några år till att GS Bildeler fanns i fem större städer, vilket täckte större delen av Norge.
Det första AutoStore-lagret som GS Bildeler investerade i levererades till Bud 2017 av Element Logic. Det nya lagret stod klart på tre månader och den gamla byggnaden används nu för att lagra större bildelar. År 2020 expanderade GS Bildeler och installerade då även AutoStore i sitt Oslo-lager.
Efter implementeringen av AutoStore i Bud och Oslo har GS Bildeler uppnått stor effektivitet vilket gör det möjligt att minska antalet fysiska lagerlokaler i såväl Bud som i Oslo och Bergen.
Konkurrenskraft med ett skräddarsytt lager i Oslo
Kombinationen av AutoStore för mindre delar och ett manuellt lager för större delar har gett GS Bildeler goda förutsättningar att vara konkurrenskraftiga på marknaden, där kunderna nu får sina order under nästa arbetsdag i hela Norge.
Försäljningschefen Øyvind Kollerud på norska Element Logic-kontoret stötte på flera utmaningar under installationen av AutoStore i Oslo-lagret.
– Genom specifika preferenser från GS Bildeler justerade vi våra skisser vad gällde placering och design för att säkerställa en funktionell drift mellan lager och butik. Vi var också tvungna att anpassa oss till en befintlig byggnad, vilket resulterade i en kreativ lösning som passade AutoStore-systemet mellan pelare, säkringslådor, portar och balkar på väggarna, förklarar Kollerud.
Istället för att bygga en ny tjänstmezzanin valde GS Bildeler att använda det befintliga loftutrymmet. Man efterfrågade också en kundanpassad tunnel genom AutoStore-systemet.
Sammantaget blev detta ett gediget ritjobb med extrem noggrannhet på millimeternivå. Och resultatet var definitivt värt det.
– Det var spännande att utmanas av en kund med specifika önskemål och planer för implementering av AutoStore, säger Kollerud.
Oslo-lageret fungerar också som en butik där kunderna kan komma in och köpa sina produkter direkt. För att uppnå effektivitet används en praktisk pick-in-store-lösning bakom försäljningsdisken. På så sätt kan AutoStore plocka beställningar för butikskunderna utan väntetid.
Ökad kund- och medarbetarnöjdhet
Motivationen att investera i AutoStore kom från en önskan om att öka kvaliteten, effektiviteten och kundnöjdheten.
– Efter implementeringen av AutoStore har det blivit färre plockfel, mindre pengar som spenderats på hyra och fler nöjda kunder, säger Skrivarhaug.
Lagerarbetarna märker också av fördelarna med automatisering. De rapporterar förbättrad kontroll av sin arbetsbelastning, färre fysiska påfrestningar och mindre stress totalt sett.
– Våra anställda var först skeptiska till AutoStore, men idag skulle vi aldrig kunna få dem att gå tillbaka till det gamla, säger Skrivarhaug.
Utrymme att växa i framtiden
Som bevisats av GS Bildeler är det inte bara stora multinationella företag som kan dra nytta av lagerautomation.
– Det finns gränser för hur mycket man kan expandera ett lager, men med AutoStore får företag utrymme att växa och en chans att möta kundernas ökande krav på service och leverans, förklarar Kollerud.
Fakta och siffror (Oslo-lagret)
- 1500 m2 lagringsutrymme (1800 m2 inklusive kontorsutrymmen).
- 4 anställda (3 på centrallagret).
- 10 AutoStore-robotar.
- 20 000 förvaringsbackar.
- Cirka 1000 artiklar plockas dagligen av AutoStore.
- 6 karusellportar och 2 transportportar som används för plockning och lagring.