När KitchenTime började se över lagrets effektivitet kom Element Logic med en automatiserad lösning

Joel Falck och Anton Malmberg är entreprenörer inom e-handel och har varit med om en hel del sen de grundade KitchenTime för tre år sedan. Med hjälp av Element Logic har de nu tagit kontroll över sin intralogistik.

KitchenTime är en av de ledande nordiska leverantörerna av produkter för hemmet. I sortimentet finns runt 70 000 artiklar och företaget har mer än 250 000 kunder. Affärerna rullade på men KitchenTime behövde hjälp med att öka effektiviteten.

 

Ett helt nytt lager

KitchenTime hade en 3PL-lösning för lagret när de beslutade sig för att se över dess effektivitet. Element Logic kopplades in som samarbetspartner med uppdrag att bygga och automatisera ett helt nytt lager från grunden.

Det nya lagret i Eskilstuna är på 5 000 m² och har en AutoStore®-lösning med plats för 35 000 förvaringslådor. Element Logic har också levererat all övrig inredning till lagret och samtliga intralogistikprocesser hanteras nu av Element WCS®.

autostore

Förberett för framtida tillväxt

Element Logics automatiserade lagerlösningar gör det nu möjligt för KithenTime att under de kommande åren ytterligare förstärka och bygga ut sin verksamhet. AutoStore®-installationen med Element WCS® ger företaget en solid lagerstruktur så att de på ett långsiktigt sätt kan öka kapaciteten, både genom att vara skalbara och ha effektivare arbetsprocesser.

Och förutom att optimera lagrets kapacitet innebär det nya automatiserade lagersystemet att det blir möjligt att effektivt hantera försäljningstoppar under högsäsong.

 

Är du redo att ta nästa steg?

Ta reda på hur Element Logic kan optimera kapaciteten i ditt lager.

Kontakta oss